Ακολουθούν τα κυριότερα αποσπάσματα της συνέντευξης του Πορτογάλου τεχνικού στην «Diario»
-Έχεις τα χαρακτηριστικά της ηρεμίας και της γαλήνης στον πάγκο. Πιστεύεις πως βαδίζεις στα χνάρια του Ζοζέ Μουρίνιο;
«Αν μπορώ να γίνω σαν κι αυτόν; Ο Μουρίνιο έχει μια καριέρα γεμάτη από τεράστιες επιτυχίες μέσα σε μια πορεία πολλών ετών. Εγώ τώρα ξεκινάω την καριέρα μου σε ένα μέτριο προς υψηλό επίπεδο. Είναι εντελώς διαφορετικές οι δύο περιπτώσεις. Αντίθετα από τον Μουρίνιο, εγώ πέρασα οκτώ χρόνια από τις χαμηλές κατηγορίες της Πορτογαλίας για να φτάσω σε υψηλό επίπεδο στο ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο. Στην πρώτη κατηγορία της Πορτογαλίας μετά στην αντίστοιχη της Ελλάδας, στο Champions League και το Europa».

-Ήταν πιο δύσκολα τα βήματα στην καριέρα σου;
«Δεν ξέρω αν ήταν πιο δύσκολα. Ήταν μια διαφορετική πορεία. Επομένως δεν μπορούμε να μπαίνουμε σε συγκρίσεις με αυτόν που τη δεδομένη στιγμή είναι ο κορυφαίος τεχνικός του κόσμου».

-Ποια γλώσσα χρησιμοποιείς στα αποδυτήρια;
«Δεν μιλάω καλά ελληνικά. Γνωρίζω μονάχα λίγες λέξεις. Έχω έναν μεταφραστή να μεταφέρει τις οδηγίες μου. Υπάρχουν 8 παίκτες, μαζί με τους Ισπανούς, που καταλαβαίνουν στο περίπου τα πορτογαλικά. Έτσι καταφέρνουμε να καλύπτουμε το 70% με 80% της ομάδας. Ο μεταφραστής τα λέει στους Έλληνες και στις υπόλοιπες εθνικότητες περνάμε το μήνυμα σε μικρά γκρουπ».

-Είναι δύσκολο να λειτουργήσεις με τόσες διαφορετικές εθνικότητες;
«Δεν είναι εύκολο. Είναι μια καινούργια εμπειρία σε αυτό το επίπεδο. Έχουμε δύο Σέρβους, δύο Αλγερινούς, έναν Κορσικανό, έναν από το Μάλι που μιλά γαλλικά, έναν Πορτογάλο, έναν Αργεντίνο, έναν Ισπανό και έναν Ούγγρο. Θα έπρεπε να είμαι πολύγλωσσος για να δίνω τις οδηγίες μου. Είναι δύσκολο. Το μεγαλύτερο μου πρόβλημα δεν είναι να μεταδίδω τις οδηγίες αλλά το συναίσθημα. Το ποδόσφαιρο είναι ένα παιχνίδι συναισθημάτων, πριν και κατά τη διάρκεια των αγώνων, και αντιλαμβάνομαι πως ο μεταφραστής δεν μπορεί να μεταδώσει το συναίσθημα. Αυτή είναι η μεγαλύτερη δυσκολία μου».

-Το να κερδίσεις το Europa League θα σου ανοίξει την πόρτα για μεγαλύτερα πρωταθλήματα;
«Το να κερδίζεις είναι πάντα ένας τρόπος να σου ανοίγονται πόρτες. Στην πραγματικότητα δεν υπάρχει άλλος τρόπος για να το πετύχεις αυτό. Έτσι ανέβηκα σκαλιά στην καριέρα μου και έφτασα μέχρι την Μπέιρα Μαρ με την οποία κάναμε μια εξαιρετική σεζόν αν και μας είχαν φαβορί για υποβιβασμό. Μετά πήγα στην Μπράγκα και τώρα στον Ολυμπιακό. Έφτιαξα την καριέρα μου πάνω σε νίκες, διότι αυτό είναι το σημαντικότερο στοιχείο στο ποδόσφαιρο».

-Σε ποια πρωταθλήματα θα ήθελες να δοκιμάσεις μετά το ελληνικό; Στο αγγλικό ίσως;
«Νομίζω πως υπάρχουν τρεις ενδιαφέρουσες περιπτώσεις. Σίγουρα η Αγγλία είναι η χώρα του ποδοσφαίρου στην Ευρώπη. Όμως θα ήθελα να δοκιμάσω σε διαφορετικές κουλτούρες. Όπως στην Ασία, σε χώρες σαν την Κίνα, την Ιαπωνία ή την Κορέα. Θέλω να έχω εμπειρία από μια Αραβική χώρα όπως το Κατάρ, τα Εμιράτα ή η Αίγυπτος. Το ποδόσφαιρο σου δίνει αυτή την ευκαιρία. Να ζήσεις διαφορετικές εμπειρίες και να διευρύνεις τους ορίζοντες σου. Είναι σημαντικό να συνειδητοποιήσουμε ότι σε αυτόν τον κόσμο υπάρχουν άνθρωποι με άλλους πολιτισμούς και ίσως καλύτερα από τις δικές μας αρχές».

-Ποιο κλαμπ στον κόσμο σε συναρπάζει περισσότερο;
«Αυτή την στιγμή είναι ο Ολυμπιακός. Σταμάτησα να είμαι οπαδός πριν πολλά χρόνια. Το ποδόσφαιρο και η αφοσίωση μου σε ένα κλαμπ με κάνει αδιάφορο για τους υπόλοιπους συλλόγους. Έτσι δρούσα πάντα στην καριέρα μου. Αφιερώνω όσα έχω στον σύλλογο που εργάζομαι. Δεν έχω τον χρόνο ούτε να σκεφτώ, ούτε να έχω αισθήματα για κάποια άλλη ομάδα. Έχω καλές σχέσεις με τους ανθρώπους που πραγματικά αγαπούν τον σύλλογο που εργάζονται. Οι αναμνήσεις είναι πάντα καλές ή λιγότερο καλές».

-Φοβάσαι να κάνεις λάθος;
«Είχα περισσότερη επιτυχία από ό,τι αποτυχία στην καριέρα μου. Δεν έχω πρόβλημα να αποτύχω. Το λάθος είναι ανθρώπινο. Πρέπει να εμπιστευόμαστε και να πιστεύουμε σε αυτό που κάνουμε καλά και να δουλεύουμε ως τα άκρα. Δεν μπορούμε απλά να καθόμαστε και να περιμένουμε κάτι να συμβεί από μόνο του. Στην πορεία έχω στερηθεί αρκετά πράγματα. Ρίσκαρα πολύ. Κάποτε με έλεγαν τρελό. Αλλά ήθελα να δω αν μπορώ να τα καταφέρω ή όχι. Αν τα πράγματα κυλούσαν θετικά, τότε θα ζούσα το όνειρο μου. Αν όχι θα γύριζα σπίτι μου. Κοιτώντας αυτά τα 10 χρόνια βλέπω πως έχω καταφέρει πολλά και είμαι μόνο 38 ετών. Θέλω να κάνω περισσότερα αλλά είμαι ευχαριστημένος από όσα έχω ήδη πετύχει».

-Η περίπτωση του Ολυμπιακού ήταν η σίγουρη λύση; Έπαιζε ήδη στο Champions League.
«To Champions League για έναν προπονητή είναι το μεγαλύτερο γεγονός στην Ευρώπη. Είναι εξαιρετικό να παίζεις σε μια κούρσα τέτοιων διαστάσεων, με τέτοια οργάνωση του παιχνιδιού και σε γεμάτα γήπεδα. Ο Ολυμπιακός πάντα γεμίζει το γήπεδο σε αυτά τα ματς. Αυτά είναι εμπειρίες ζωής που ποτέ δεν θα ξεχάσω».

-Είναι σχεδόν βέβαιο πως θα αναδειχθείς πρωταθλητής με τον Ολυμπιακό. Υπάρχει κάποιος επιπλέον στόχος μέσα στη σεζόν;
«Με τον πρώτο γύρο να έχει τελειώσει και την ομάδα αήττητη, ο πρώτος μας στόχος είναι η κατάκτηση του πρωταθλήματος. Ο δεύτερος είναι το Κύπελλο Ελλάδας. Βρισκόμαστε ήδη στην φάση των "16". Τώρα θα προσπαθήσουμε να φτάσουμε όσο μακριά μπορούμε στο Europa League. Παίζουμε με τη Λεβάντε που είναι μια πολύ καλή ισπανική ομάδα αλλά πιστεύω πως έχουμε καλές πιθανότητες πρόκρισης. Αλλά δεν μπορούμε να πούμε πως είμαστε ανάμεσα στις ομάδες - φαβορί για την κατάκτηση του Europa League αφού υπάρχουν άλλοι, πιο ισχυροί σύλλογοι από εμάς στην διοργάνωση. Αυτό που μπορούμε να κάνουμε είναι να είμαστε φιλόδοξοι. Ας παίξουμε το παιχνίδι».

-Ποιος είναι καλύτερος παίκτης, ο Ρονάλντο ή ο Μέσι;
«Για μένα ο Ρονάλντο είναι καλύτερος σε αρκετούς τομείς. Είναι πιο ολοκληρωμένος παίκτης σε όλα τα κομμάτια του παιχνιδιού. Στο σημερινό ποδόσφαιρο ένας παίκτης δεν μπορεί να σταθεί μόνο με την ποιότητα του τεχνικά. Σήμερα πρέπει να μπορείς να προσφέρεις στο σύνολο της λειτουργίας της ομάδας. Νομίζω πως ο Ρονάλντο υπερτερεί σε αυτό. Εκτός από την ποιότητα, παίζει και σε μια θέση που βοηθάει αμυντικά. Οπότε νομίζω πως είναι πιο ολοκληρωμένος παίκτης από τον Μέσι. Δεν λέω καλύτερος ή χειρότερος, λέω πιο ολοκληρωμένος».

-Πως είναι η ζωή στην Ελλάδα; Υπάρχει τόση φτώχεια;
«Όσον αφορά τα κοινωνικά προβλήματα, η Ελλάδα είναι σαν την Πορτογαλία. Υπάρχουν άνθρωποι που ζουν καλύτερα και άλλοι που ζουν χειρότερα. Νομίζω πως οι Έλληνες είναι πιο εκφραστικοί και εκδηλωτικοί για τα πάντα. Αυτό καθορίζει το τρόπο που λειτουργείς. Στην Πορτογαλία είναι πιο ήσυχα και σιγά - σιγά θα υπάρξει αποδοχή για ό,τι συμβαίνει... Οι Έλληνες είναι πιο εκφραστικοί. Αντιμετωπίζουν τις ίδιες δυσκολίες όπως στην Πορτογαλία, με την μεσαία τάξη να κινδυνεύει με αφανισμό. Είμαι χώρα με εξαιρετική ποιότητα στον τουρισμό, με νησιά, καλή θερμοκρασία και καλό φαγητό. Σας συμβουλεύω να την επισκεφθείτε, όπως λέω και στους Έλληνες να επισκεφθούν τη Μαδέιρα».